a

Lekker uitgerust terug van vakantie? Houden zo!

ontspanHoe vind je ontspanning tijdens je werk?

Als ik met mensen praat over lastige momenten op het werk, dan heeft dat vaak te maken met situaties waar andere mensen bij betrokken zijn. Vergaderingen en 1-op-1 gesprekken geven vaak aanleiding tot stress. Je moet bijvoorbeeld iets vertellen over naderende veranderingen en weet dat het weerstand zal oproepen. Na zo’n bijeenkomst blijf je nog een tijd met frustraties rondlopen en dan zakt het langzaam weg. Maar bij elke nieuwe storing gaat het steeds meer energie kosten. Je ontspannen gevoel van de vakantie is al snel vervangen door de dagelijkse stress die je had voordat je vrij was. Eigenlijk kijk je alweer uit naar je volgende vakantie of fantaseer je over een andere baan.

Wacht niet totdat het je te veel wordt

Het is niet nodig eerst stress op te bouwen voordat je er iets tegen doet. Misschien ben je gewend dat spanning en ontspanning elkaar in pieken en dalen afwisselen. Wanneer je direct reageert op signalen van stress, worden die pieken meer tot zachte golven.

Het is helemaal niet moeilijk is om tijdens een bijeenkomst ontspannen te blijven. Je hoeft niet uitgebreid te mediteren om tot rust te komen. En het is ook niet nodig om je af te zonderen op kantoor of op de w.c. Je kunt ter plekke het moment pakken en een eenvoudige oefening doen. De mensen in je omgeving merken er niets van, behalve dat je rustig en stabiel overkomt.

Je merkt het zelf wanneer je gespannen bent tijdens een gesprek. Je probeert iets over te brengen, hoopt dat het opgepakt wordt, hangt naar voren, beweegt veel met je armen, je praat onrustig of je voelt spanning in je spieren. Je bent hard aan het werk.

Wanneer ik tijdens een coachingssessie merk dat mijn coachee gespannen is doen we daar meteen iets aan. We doen dat gewoon even tussendoor, zonder er al te veel woorden aan vuil te maken. Meestal gaat het ongeveer zo: ‘Ik merk dat je druk praat (onrustig bent, verkrampt, hoog in je energie zit enz.), klopt dat? Zullen we er even wat aan doen?’ Ik doe dan de volgende oefening terwijl ik mijn gesprekspartner vraag hetzelfde te doen.

Ontspanningsoefening die je (bijna) overal kunt doen

  1. 1. Ga recht zitten met je billen goed in de stoel en je voeten plat op de grond.
  2. 2. Concentreer je even op je lichaam: ontspan je buik, je nek en schouders. Laat je onderarmen rusten op je schoot.
  3. 3. Vertraag je ademhaling een beetje en ontspan tegelijk je gezicht en kaken.

Dat is het. Je merkt dat je energie niet meer zo hoog zit. Die zakt van je hoofd- en schoudergebied richting je buik en heupen. Je stem wordt een stuk lager, je spreekt rustiger en iets zachter. Je straalt bovendien veel meer stabiliteit en rust uit.

In deze staat van zijn kun je beter luisteren en overzien waar jullie het over hebben. Je hebt opeens veel meer tijd. En omdat jij ontspant, minder druk zet en vertrouwen uitstraalt, heeft dat effect op de ander(en) in de ruimte. Zonder dat ze het weten nemen jou gesprekspartners over wat jij doet. Zo help je de bijeenkomst voor iedereen te verbeteren.

Neem jezelf voor om deze oefening iedere dag een keer toe te passen. Je zult merken dat het kinderlijk eenvoudig is. Het enige wat lastig kan zijn is dat je er op het moment zelf niet aan denkt, maar dat is een kwestie van elke keer de draad weer oppakken. Totdat het vanzelf gaat.

Tips

  1. 1. Neem iedere dag twee á drie minuten op hetzelfde tijdstip om deze oefening te doen.
  2. 2. Zet de wekker op je telefoon als geheugensteuntje.
  3. 3. Wees je bewust van het effect van de oefening. Wat merk je als je als je weer verder gaat?

Ik wens je veel succes en ben benieuwd naar het resultaat. Mocht je het leuk vinden dan hoor ik er graag iets over.

(c) 2014 Nicolette de Wijn

Over Nicolette

Ik coach teams en leidinggevenden in de zorg om gezond te kunnen functioneren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *