TRAINING 

Verwachtingenmanagement

Als manager van verwachtingen ben je verantwoordelijk voor het afstemmen van verwachtingen met stakeholders, het begrijpen van hun belangen en het beïnvloeden van het proces op een positieve manier. Dit vereist niet alleen communicatieve vaardigheden, maar ook een goed begrip van de diverse belangen en de impact van jouw beslissingen.

Duur: 3 dagen

In de praktijk blijkt vaak dat, ondanks heldere afspraken en doelen, verwachtingen ongemerkt uit elkaar kunnen lopen. Dit leidt soms tot problemen en misverstanden die pas zichtbaar worden als er iets tegenzit. Verwachtingenmanagement helpt om deze problemen te voorkomen en zorgt ervoor dat alle betrokkenen op één lijn blijven.

Wat je kunt verwachten

Deze training is praktijkgericht en draait om leren vanuit eigen werkervaring. Als deelnemer wordt van je verwacht dat je bruikbare praktijkvoorbeelden inbrengt. Het gaat om voorbeelden waarin je zelf een leidende rol had en waar meerdere stakeholders bij betrokken waren. Aan de hand van deze voorbeelden doen we oefeningen en opdrachten.

Programma

  • Dag 1: De ingrediënten
    De eerste dag is bedoeld om de ingrediënten van verwachtingenmanagement te leren kennen. Je krijgt steeds een korte introductie met daarna een interactieve sessie. De bedoeling is zo veel mogelijk te oefenen en ervaringsgericht te leren. Deze dag wordt afgerond met een huiswerkopdracht waarin je een probleemanalyse maakt en een fictieve e-mail opstelt aan een stakeholder. Je krijgt feedback van 2 andere deelnemers.
  • Dag 2: Toepassing

    Op de tweede dag werken we aan de toepassing. We beginnen met de bespreking van je huiswerkopdracht en de feedback daarop. Daarna ga je met collega’s aan het werk met een casus uit je eigen praktijk. Dit heeft het karakter van een intervisiebijeenkomst waarbij de deelnemers het perspectief van verschillende stakeholders in het oog houden.

    Je sluit de dag af met een eindpresentatie over je eigen casus. Aan de hand van een gegeven format laat je zien waar voor jou de moeite zit, wat na 2 lesdagen je inzichten zijn en hoe je die inzichten inzet om je skills ten aanzien van verwachtingenmanagement te verbeteren. 

    Tussen de tweede en de derde dag oefenen je met de verbeterpunten die je hebt gevonden. Deze ervaringen neem je mee naar de derde dag.

  • Dag 3: Verdieping
    Tijdens de derde dag kijk je terug op je ontwikkeling als manager van verwachtingen. We maken een verdiepingsslag aan de hand van de ervaringen uit de praktijk. Je leert hoe je je aanpak verder kunt verbeteren, wat jouw stijl is en hoe je oude en nieuwe skills effectief kunt inzetten. 

Voor wie

Deze training is bedoeld voor professionals en leidinggevenden die hun vaardigheden in verwachtingenmanagement willen verbeteren en constructief willen samenwerken met verschillende stakeholders.

Resultaat

  • Je bent in staat om verwachtingen van verschillende stakeholders en samenwerkingspartners proactief en effectief op één lijn te houden.
  • Je communiceert helder en overtuigend, zowel mondeling als schriftelijk.
  • Je kunt anticiperen op mogelijke risico’s voor de organisatie en haar omgeving door bewuste afstemming van strategie, beleid en doelstellingen.
  • Je reflecteert op je eigen handelen en begrijpt de impact daarvan op anderen.

Benieuwd wat ik voor jullie kan betekenen?

Laten we meteen een afspraak maken om de mogelijkheden te bespreken.

 

info@nicolettedewijn.nl

 

06-34660047