

blog
Corona – Vitaliteit en ondersteuning voor teams en individuele medewerkers
In de zorg is de druk toch al groot en er valt winst te behalen in het effectief begeleiden van mensen die te lang overbelast zijn geraakt en uitvallen. Hoe daarmee om te gaan in coronatijd en wat kun je verwachten als dit allemaal achter de rug is? Tijdens de...
Kansen in crisistijd
In deze onvoorziene en heftige tijd wordt er veel gevraagd van medewerkers in de gehandicaptenzorg. Maar ook van bewoners en verwanten. In onze regio hebben we inmiddels zo’n 6 weken te maken met maatregelen die de verspreiding van het virus moet voorkomen. Dat...
Purpose in lerende organisaties
Alles is voortdurend in verandering, dat is altijd zo geweest. Tegenwoordig gaan verandering, innovatie en transformatie sneller dan ooit en daarmee is de toekomst onvoorspelbaarder dan in het verleden. De mogelijkheden die zijn ontstaan door ontwikkelingen in de...
Professioneel ontwikkelen door coaching van collega’s
Tijdens een training voor hbo-opgeleide jeugd- en gezinsprofessionals verwoorde een deelnemer treffend waar zij tegenaan was gelopen aan het begin van haar carrière: ‘Ik heb met hart en ziel gekozen voor dit werk. Na mijn opleiding werd ik eigenlijk meteen in het...
Besluitvorming die bijdraagt aan Organisatieontwikkeling
Organisatiestructuren veranderen en daarmee is het zoeken naar goede manieren voor besluitvorming. Alternatieven voor top-down besluiten waarbij weerstand, traagheid, gebrek aan verbinding en het gevoel geen invloed te hebben de vitaliteit van de organisatie...
Design Thinking met teams
Hoe kom je samen met je team tot innovatieve oplossingen voor problemen? Ik werk steeds meer met Design Thinking. Daarmee ontwikkel je samen met je doelgroep op een snelle, intuïtieve en creatieve manier een dienst of product. Zo heb ik laatst met een team gewerkt aan...
Veldwerk voor innovatieve leiders
(Met handout in pdf) Falend leiderschap heeft volgens Otto Scharmer te maken met het onvermogen van leiders om zich te verbinden met de veranderende realiteit om hen heen. Persoonlijk begin ik elke opdracht met veldwerk in de omgeving waar de vraag vandaan komt....
Inclusieve besluitvorming met Deep Democracy
In 1988 sprak Arnold Mindell, Amerikaans psycholoog, fysicus en auteur, als eerste over Deep Democracy. Deep Democracy is democratisch omdat elke invalshoek bij besluitvorming van waarde is. De effectiviteit van besluiten is dan ook het hoogst wanneer zowel de...
Invloed uitoefenen met verwachtingenmanagement
‘Nicolet, er werkt een jonge vrouw in ons nieuwe team en ik weet niet waarom, maar het loopt niet. Zij heeft echt haar kwaliteiten en een heel eigen aanpak, maar ze doet dingen die niet oké zijn. Als ik haar erop aanspreek heeft ze altijd een weerwoord. Ze vindt het...
U.LabNH 2016
Zelf en zorg transformeren met Theorie U Om goede zorg te kunnen bieden, moeten we voldoen aan een groot aantal eisen en richtlijnen. We moeten handen en voeten geven aan het nieuwe stelsel, bij voorkeur samen met anderen en ondertussen omgaan met de effecten van...
Besluitvorming in zelfondernemende teams
Terwijl je thuis als vanzelfsprekend lastige beslissingen neemt omdat je nu eenmaal je verantwoordelijkheden hebt, is het op je werk vaak lastig. Als team heb je er taken en verantwoordelijkheden bij gekregen die eerder door het middenkader werden uitgevoerd. Daar...
Oplossingsgerichte intervisiemethode
Intervisie helpt je leren van - en met collega’s. Wanneer je zonder procesbegeleider aan intervisie wilt doen kun je niet zonder goede methode. Er moet een duidelijke structuur zijn want anders verwordt zo’n bijeenkomst tot een uit de hand gelopen koffiepauze....
Stakeholder Interview
Door de Theory U opleiding die ik momenteel volg heb ik ervaring opgedaan met een nieuwe tool. Het Stakeholder Interview. Het doel van een Stakeholder Interview is je eigen werk te zien door de ogen van een ander. Ik ben blij verrast door de resultaten tot nu toe....
Leren luisteren voor leidinggevenden
Stel je voor dat jouw medewerkers heel goed naar je zouden luisteren. Zou fijn zijn hè. Dan zouden de dingen gewoon lekker lopen. Zonder gedoe. Stel je nu eens voor dat jij heel goed naar je medewerkers zou luisteren. Doe je natuurlijk al. Maar stel dat je zou...
Intervisiegroep
Wat is er nu mooier dan je professioneel te ontwikkelen samen met een groep collega’s? Ik zou het niet weten. Zelf doe ik al jaren mee met een intervisiegroep van collega-coaches. Ik heb een eenzaam beroep en met hen kan ik aan de hand van casuïstiek heel veel leren....
Wat zorgprofessionals willen om zorg te innoveren
De gemeente Alkmaar heeft mij gevraagd een aantal workshops, trainingen en andere bijeenkomsten voor zorgprofessionals te organiseren voor Het Slimste Huis. Mijn vorige blog ging daarover. In de afgelopen weken heb ik 15 gesprekken gevoerd met mensen van zowel grote...
Het Slimste Huis Alkmaar
Het Slimste Huis is een initiatief van de gemeente Alkmaar waar iedereen die te maken heeft met zorg terecht kan. Het Huis toont slimme oplossingen om (langer) zelfstandig te kunnen wonen. Daarnaast is het een innovatie-lab waar in samenwerking met zorgaanbieders,...
Waarom doe je niet gewoon wat je wil? De IJsberg van McClelland
Google op ‘IJsberg van McClelland’ en je krijgt honderden artikelen en plaatjes over één van mijn favoriete tools. Ik gebruik de IJsberg in bijna elk traject, zowel met groepen als individuen. Wanneer je een aantal plaatjes op het internet bekijkt zal je zien dat er...
Hoe geef je ruimte en steun aan Generatie Y?
Vervolg op: Generatie Y is de toekomst Ik heb een student communicatie gecoacht die met de volgende vraag bij mij kwam: ‘Ik snap er niks van, ik ben serieus met mijn werk bezig en ik sta open voor feedback. Steeds word ik geconfronteerd met mensen die vinden dat ik...
Generatie Y is de toekomst
Ik prijs mijzelf gelukkig. De mensen met wie ik mag werken komen uit alle lagen van organisaties en variëren in leeftijd van piepjong tot bijna pensioengerechtigd. Ik ervaar jongeren als verfrissend en inspirerend, maar zie ook de moeite die zij hebben om door te...
Waarom je nooit naar het waarom mag vragen
Heb je wel eens moeite met het aansturen van mensen die zich niet aan de afspraak houden? Je herkent dit vast wel: Er zijn duidelijke afspraken gemaakt en tóch doet die ene medewerker het altijd net anders. Je gaat daarover in gesprek, maar er verandert niets. Of die...
Zorg in ontwikkeling
De zorg is in ontwikkeling. Dit jaar moeten de veranderingen in de zorg lokaal vormgegeven worden. Voor veel mensen die ik de afgelopen weken heb gesproken voelt het als ‘erop of eronder’. Het is voor instellingen niet duidelijk waar geldstromen vandaan zullen komen...
zzz-teams in de zorg
Wat is een zzz-team? Twee medewerkers, werkzaam bij een grote zorginstelling, vertelden mij wat er de afgelopen weken was gebeurd. Hun team van 20 man was gereduceerd tot 8 personen. Meer dan de helft van het team, inclusief de manager, was ontslagen. Daar zaten ze...
Oplossingsgerichte werksessie voor het maken van een stappenplan
Wanneer ik met teams werk is er bijna altijd iets aan de hand. Ik word niet voor niets gebeld. Vaak zijn er ergernissen en frustraties die zich uiten in een gespannen sfeer. Maar dat hoeft niet. Er zijn er ook leidinggevenden die mij als extern begeleider vragen om...
Afspraak is afspraak
Waar ik me echt over kan verbazen is de manier waarop mensen afspraken maken. Of liever gezegd, dat er feitelijk géén afspraken worden gemaakt. Wat zou het een hoop irritatie en ander ongemak schelen als afspraken duidelijk zijn en iedereen zich er aan houdt. Waarom...
Lekker uitgerust terug van vakantie? Houden zo!
Hoe vind je ontspanning tijdens je werk? Als ik met mensen praat over lastige momenten op het werk, dan heeft dat vaak te maken met situaties waar andere mensen bij betrokken zijn. Vergaderingen en 1-op-1 gesprekken geven vaak aanleiding tot stress. Je moet...
Burn-out te lijf
Hoe pak je burn-out aan? Wist je dat ruim 26% van de werknemers in de zorg zegt ‘leeg’ te zijn na een dag werken? (Bron: CBS) Ik vind dat veel. Een kwart van de mensen heeft aan het einde van een werkdag geen energie meer. En dat is schadelijk want als je langdurig...
Emoties de baas
Wie is de baas, mijn emotie of ik? Tijdens groepstrainingen en individuele sessies krijg ik regelmatig vragen over het uiten van emoties. Moet je nu wel of niet laten blijken dat je boos bent? Je gevoel onderdrukken is niet goed, maar je wil ook geen ruzie met je...
De Cirkel van 8
Wat is de Cirkel van 8? Ken je het gevoel dat je geen invloed hebt op je situatie? De Cirkel van 8 is een model dat inzichtelijk maakt hoe je uit de machteloosheid van het slachtoffer komt om verantwoordelijkheid te kunnen nemen. Ik gebruik het model in mijn praktijk...
Zelfsturende teams ontwikkelen
Hoe ontwikkel je zelfsturende teams? In de zorg begint het begrip ‘zelfsturende teams’ voet aan de grond te krijgen. Een grote thuiszorgorganisatie in Noord-Holland trekt een jaar uit om alle teams zelfsturend te maken. Een mooi streven waar serieus aan gewerkt wordt...