Hoe kom je samen met je team tot innovatieve oplossingen voor problemen? Ik werk steeds meer met Design Thinking. Daarmee ontwikkel je samen met je doelgroep op een snelle, intuïtieve en creatieve manier een dienst of product. Zo heb ik laatst met een team gewerkt aan concrete oplossingen voor het foutloos werken met medicatie en heeft een ander team ontworpen hoe het voortaan omgaat met ‘samenwerken op afstand’.

De crux: leren door te doen. Als je eenmaal weet wat je wilt ga je zo snel mogelijk met een testversie aan de slag. Je kunt dan direct informatie verzamelen van mensen die er echt ervaring mee hebben opgedaan. Goede feedback verzamelen is nog een hele kunst. Vragen naar iemands mening maakt de informatie per definitie troebel. Het mooiste is als je objectief kunt waarnemen hoe de testversie in het dagelijks werk wordt gebruikt. In de praktijk is dat niet altijd mogelijk en ben je toch op de vergadering aangewezen. Ook dat is werkbaar als je met elkaar afspreekt dat je zo objectief mogelijk bent over je ervaringen.

Wanneer ik met een team aan het werk ga maak ik altijd een werkblad op maat. Het ontwerpproces kan in één sessie voltooid zijn. Het komen tot definitieve oplossingen is een ontwikkelingsproces dat langer duurt.

Ontwerpsessie
Het hangt soms van de vraag en de mensen af wat je precies wilt doen. De kortste sessie die ik heb begeleid duurde 2 uur. Je kunt er ook en dag voor uittrekken en wat meer tijd nemen voor pauze en een lunch.

Hieronder geef ik een aantal stappen voor een ontwerpsessie. Je kunt aanpassingen doen voor je eigen toepassing. Belangrijk is dat je de snelheid erin houdt en je niet laat verleiden tot ‘praten over de zaak’. Het gaat om het doen en ervaren.

1. Het probleem
Eerst definieer je het probleem. Je schetst de context en bakent af. Als je dat niet doet weet je ook niet goed op welke vraag je eigenlijk een antwoord zoekt.

  • Hoe ziet de huidige situatie eruit?
  • Wat wil je veranderen?
  • Hoe ziet de gewenste situatie eruit?
  • Welk probleem wil je oplossen?

2. Onderzoek naar de oorzaken
Dan kijk je naar mogelijke oorzaken die tot het ongewenste effect hebben geleid. Je kunt hiervoor bijvoorbeeld het fishbone diagram gebruiken. Je kunt ook met geeltjes werken die je clustert tot thema’s of hoofdoorzaken.

  • Wat zijn de oorzaken van het probleem?
  • Tot welk ongewenst effect heeft dat geleid?

3. Brainstorm oplossingen + besluit
Er zijn nu inzichten ontstaan die uitnodigen tot het bedenken van oplossingen. In deze fase genereer je met elkaar zo veel mogelijk ideeën die kunnen bijdragen aan wat je wél wilt. Het werkt heel goed als je kunt voortborduren op elkaars ideeën en niet bang bent om iets geks te zeggen. Alles is nog mogelijk. Je kunt hiervoor in groepjes aan mindmaps werken en in carrousel elkaars oplossingen uitbreiden. Als je heel veel data hebt verzameld werkt het ook heel goed om te clusteren en daarna visueel te maken in tekeningen. Pas aan het einde van deze stap neem je een besluit over welke ideeën het testen waard zijn.

  • Welke inzichten heb je gekregen?
  • Welke oplossingen kun je bedenken?
  • Welke oplossingen gaan we testen?

4. Hoe gaan we testen?
Nu ga je ontwerpen hoe de test eruit ziet. Het moet zo concreet zijn dat je het zou kunnen filmen. Benoem ook wat je verwacht van het experiment en wat de criteria zijn voor een geslaagde test.

  • Wat gaan we doen?
  • Wat verwachten we van dit experiment?
  • Wat hebben we nodig?
  • Wie doet wat en wanneer?
  • Wanneer is de test geslaagd?

5. Feedback en leren
Formuleer vooraf hoe je feedback gaat verzamelen. Zonder gebruikersinformatie kun je niet weten of het product of de dienst goed is. De feedback is bedoeld om van te leren zodat je direct kunt verbeteren. Misschien zijn er al doende nog betere oplossingen ontstaan of kom je erachter dat het juist helemaal niet werkt. Geen probleem, maak afspraken over de duur van de test en het moment waarop jullie besluiten hoe je verder wilt.

  • Hoe gaan we feedback verzamelen?
  • Wanneer bekijken we de eerste resultaten?

Ga je zelf uitproberen hoe Design Thinking werkt? Ik ben altijd nieuwsgierig naar resultaten dus stuur gerust een mail om te vertellen wat je ervaringen zijn. Succes!

TIP: Ik heb een online cursus gevolgd bij de The University of Queensland: Design Thinking and Creativity for Innovation. Als als je dieper op de stof wilt ingaan kun je bij edX terecht: https://www.edx.org/ Daar worden regelmatig mooie cursussen aangeboden.

(c) 2018 Nicolette de Wijn